❤my lovers❤

arwah ibu melawat jenazah anak..?

hye dearest!
entry kali nie nak share cerita benar dan kalian harus ambil ianya sebagai teladan buat diri anda sendiri k...

=)


Kisah ini diceritakan oleh seorang ustaz yang bertugas memandikan mayat orang Islam di hospital. Lebih kurang jam 3.30 pagi, saya menerima panggilan dari Hospital Tengku Ampuan Rahimah, Klang, Selangor untuk menguruskan jenazah lelaki yang sudah seminggu tidak dituntut. Di luar bilik mayat itu cukup dingin dan gelap serta sunyi dan hening.

Hanya saya dan seorang penjaga bilik tersebut yang berada dalam bilik berkenaan. Saya membuka dengan hati-hati penutup muka jenazah. Kulitnya putih,badannya kecil dan berusia awal 20-an. Allah Maha Berkuasa.


Tiba-tiba saya lihat muka jenazah itu sedikit demi sedikit bertukar menjadi hitam. Mulanya saya tidak menganggap ia sebagai aneh, namun apabila semakin lama semakin hitam, hati saya mula bertanya-tanya. Saya terus menatap perubahan itu dengan teliti, sambil di hati tidak berhenti-henti me
mbaca ayat-ayat suci Al-Quran. Detik demi detik berlalu,wajah jenazah semakin hitam.

Selepas lima minit berlalu,barulah ia berhenti bertukar warna. Ketika itu wajah mayat berkenaan tidak lagi putih seperti warna asalnya,tetapi hitam seperti terbakar. Saya keluar dari bilik berkenaan dan duduk termenung memikirkan kejadian aneh yang berlaku itu. Pelbagai pertanyaan timbul di kepala saya; apakah yang sebenarnya telah terjadi? Siapakah pemuda itu? Mengapa wajahnya bertukar hitam? Persoalan demi persoalan muncul di fikiran saya.

Sedang saya termenung tiba-tiba saya dapati ada seorang wanita berjalan menuju ke arah saya. Satu lagi pertanyaan timbul, siapa pula wanita ini yang berjalan seorang diri di bilik mayat pada pukul 4.00 Semakin lama dia semakin hampir, dan tidak lama kemudian berdiri di hadapan saya. Dia berusia 60-an dan memakai baju kurung. Ustaz," kata wanita itu. "Saya dengar anak saya meninggal dunia dan sudah seminggu mayatnya tidak dituntut. Jadi saya nak tengok jenazahnya." kata wanita berkenaan dengan lembut.

Walaupun hati saya ada sedikit tanda tanya,namun saya me
mbawa juga wanita itu ke tempat jenazah tersebut. Saya tarik laci 313 dan buka kain penutup wajahnya. "Betulkah ini mayat anak mak cik?"tanya saya. "Mak cik rasa betul... tapi kulitnya putih." "Makcik lihatlah betul-betul." kata saya. Selepas ditelitinya jenazah berkenaan, wanita itu begitu yakin yang mayat itu adalah anaknya. Saya tutup kembali kain penutup mayat dan menolak kembali lacinya ke dalam dan membawa wanita itu keluar dari bilik mayat.

Tiba di luar saya bertanya kepadanya. "Mak cik, ceritakanlah kepada saya apa sebenarnya yang berlaku sampai wajah anak mak cik bertukar jadi hitam?" tanya saya. Wanita itu tidak mahu menjawab sebaliknya menangis teresak-esak. Saya ulangi pertanyaan tetapi ia masih enggan menjawab. Dia seperti menyembunyikan sesuatu."Baiklah, kalau mak cik tidak mahu beritahu,saya tak mahu uruskan jenazah anak mak cik ini. " kata saya untuk menggertaknya. Bila saya berkata demikian, barulah wanita itu membuka mulutnya. Sambil mengesat airmata, dia berkata, "Ustaz, anak saya ni memang baik, patuh dan taat kepada saya. Jika dikejutkan di waktu malam atau pagi supaya buat sesuatu kerja, dia akan bangun dan buat kerja itu tanpa me
mbantah sepatahpun. Dia memang anak yang baik. Tapi..." tambah wanita itu lagi "apabila makcik kejutkan dia untuk bangun sembahyang, Subuh misalnya, dia mengamuk marahkan mak cik. Kejutlah dia, suruhlah dia pergi ke kedai, dalam hujan lebat pun dia akan pergi, tapi kalau dikejutkan supaya bangun sembahyang,anak makcik ini akan terus naik angin. Itulah yang mak cik kesalkan." kata wanita tersebut. Jawapannya itu memeranjatkan saya.

Teringat saya kepada hadis nabi bahawa barang siapa yang tidak se
mbahyang, maka akan ditarik cahaya iman dari wajahnya. Mungkin itulah yang berlaku. Wajah pemuda itu bukan sahaja ditarik cahaya keimanannya, malah diaibkan dengan warna yang hitam.Selepas menceritakan perangai anaknya, wanita tersebut meminta diri untuk pulang.Dia berjalan dengan pantas dan hilang dalam persekitaran yang gelap.Kemudian saya pun memandikan, mengapankan dan menyembahyangkannya.

Selesai urusan itu, saya ke
mbali ke rumah semula. Saya perlu balik secepat mungkin kerana perlu bertugas keesokan harinya sebagai imam di Masjid Sultan Sallehuddin Abdul Aziz Shah, Shah Alam. Selang dua tiga hari kemudian, entah kenapa hati saya begitu tergerak untuk menghubungi waris mayat pemuda tersebut. Melalui nombor telefon yang diberikan oleh Hospital Tengku Ampuan Rahimah, saya hubungi saudara Allahyarham yang agak jauh pertalian persaudaraannya. Selepas memperkenalkan diri, saya berkata, "Encik, kenapa encik biarkan orang tua itu datang ke hospital seorang diri di pagi-pagi hari. Rasanya lebih elok kalau encik dan keluarga encik yang datang sebab encik tinggal di Kuala Lumpur lebih dekat dengan Klang."


Pertanyaan saya itu menyebabkan dia terkejut, "Orang tua mana pula?" katanya. Saya ceritakan tentang wanita berkenaan, tentang bentuk badannya, wajahnya,tuturannya serta pakaiannya. "Kalau wanita itu yang ustaz katakan, perempuan itu adalah emaknya, tapi.... emaknya dah meninggal lima tahun lalu!" Saya terpaku, tidak tahu apa yang hendak dikatakan lagi. Jadi 'apakah' yang datang menemui saya pagi itu?Walau siapa pun wanita itu dalam erti kata sebenarnya, saya yakin ia adalah 'sesuatu' yang Allah turunkan untuk memberitahu kita apa yang sebenarnya telah berlaku hingga menyebabkan wajah pemuda berkenaan bertukar hitam. Peristiwa tersebut telah terjadi lebih setahun lalu, tapi masih segar dalam ingatan saya.


Ia mengingatkan saya kepada sebuah hadis nabi, yang bermaksud bahawa jika seseorang itu meninggalkan se
mbahyang satu waktu dengan sengaja,dia akan ditempatkan di neraka selama 80,000 tahun. Bayangkanlah seksaan yang akan dilalui kerana satu hari di akhirat bersamaan dengan seribu tahun di dunia. Kalau 80,000 tahun?


manusia x lari dari melakukan kesilapan kan..?
tapi kita diberi peluang untuk memperbaiki setiap kesilapan kita kan...
renungkan lah...

abg cik wanie msok spital..!

assalamualaikum semua...

abg cik wanie masok spital!
doctor suspect apendik...
OMG!...

tapi sebenarnye x pown..mungkin muscle dye bengkak doc ckp...

tadi cik wanie melawat dye..
dye kate boring dok spital...hehehe
padan mke...!
spe suh kurang rehat...merayau je...tapi kcian gak la tgok muke dye td..

meyh tgk pic dye yg sebeeeeeeekkk je...hehe





cik wanie asyik belek jarum kat tangan dye tuh...heheh
almaklom la...den porakkk skit..hehhehe


ckop takat nie je la..daaaaa...!

cik wanie dan makeupnya!

assalamualaikum semua!

sape ske makeup2...?

dlu makeup guna compact powder by johnson and lipbalm jer...


tapi sekarang...da pandai da pakai blusher,eye shadow,foundation,lipstick,mascara n eyeliner..

cakap je x swonok plak kan...
meyh tgk pic2 nyer...

(click bagi nampak lagi jelas!)

no dan nama product:
1 - baby johnson compact powder
2 - secret lipstick (cik wanie ske yg nie..wane dye cntek!)
3 - revlon lash fantasy mascara (nampak la ckit bulu mate cik wanie yg pendek2 nie kan..)
4 - revlon eye shadow
5 - nutrimetics bb cream - sgt cntek bile dipakai..!
6 - silkygirl lipgloss
7 - maybelline bb cream -(cik wanie x ske cgt pakai nie..coz beminyak)
8 - maybelline lipstick -sgt ske pada mereka!
9 - in 2 it liquid eyeliner
10 - elianto eye shadow - yg glitter2 tuh..
11 - in 2 it blusher
12 - maybelline loose powder
13 - elianto eye shadow refill
14- in 2 it eyeliner -x comot bile pakai..especially buat mereka yg suka berpeluh mcm cik wanie..=)
15-silkygirl funky eyelights - kalau malas cgt..gune nie jadikan eye shadow..hehehe
16 - danni product-shading,highlight and blusher-ske sgt.!

haaa...da taw pe makeup cik wanie gune..?
cik wanie x mampu nak beli MAC ke..STAGE ke..
cik wanie beli nie pon skit2...utk guna g keje(practical)
almaklom la kan..keje hotel line nie kene makeup sokmo..
at least ade eyeliner and blusher pon jadi la..
janji kene makeup...!

so...meyh tgok muke jembalang cik wanie plak..

nie muka cik wanie x makeup...


ada nampak x makeup cik wanie..?
tyme nie ngh blaja makeup2 sendri...:)
(sila abaikan org sebelah tuh)

cntek x makeup yang nie..?
jangan tertipu!
ini dimakeup oleh makcik cik wanie mase annual dinner tema james bond thun lepas..
(i terpilih top 5 queen of the night taw..even x dpt pown...(T-T) )
cantek je makcik aq makeup..thnx yer sponsor adik..
tahun nie pown makcik cik wanie sponsor makeup untk annual dinner tema arabic plak..
sesungguhnya....i love u la cik nik..hehehhe=)


ckop2...t ade plak yang muntah bile tgok pic cik wanie nie kan...

nantikan next entry cik wanie k...
love u all!




cik wanie sambung study....?

assalamualaikum semua...

seperti sedia maklum...cik wanie sekarang baru habis practical dekat KLconvention centre dan bermakna cik wanie da habis study ...(diploma je baru..)

cik wanie study pown bukan kat UITM ke..cuma KOLEJ biasa je..PTPL college je pown..
tuh pown ade org panggil PTPTL...sentap mak noqq....ingat hape...PTPTN...?
tapi nak wat cm ne kan...kolej x glamour kan...(rase nak nanges sambil sowok muka bawah bantal)
tapi cik wanie bangga gak ngan kolej cik wanie nie..
sebab pe..?sebab banyak masuk TV...PUTRA LRT pown ade sticker kolej nie..hahhaa..(cik wanie nak cover sedih dye)..

eh..gerdik lak cite sal college dye...!dush3...

cik wanie sambung study kat MSU jer...MANAGEMENT SCIENCE UNIVERSITY...
kalau kat kolej cik wanie amek DIPLOMA IN HOTEL MANAGEMENT
kat msu nie cik wanie amek BACHELOR IN HOSPITALITY & TOURISM 

yer...MSU mmg swasta...mahal seyhhh!
tapi blaja dalam 2 thun setengah je nak dibandingkan dengan U kerajaan 3tahun...
da la 3 thun..intake start sept kan skrg nie..?
lambatnye la hai..
umo cik wanie da la makin lanjut!
nak keje kumpul harta ag....xboyeh2...
parents cik wanie pown suh masuk je MSU nie...kua duit skit x pe..
cepat ckit habis kan..papa cik wanie da x larat nak koje lelame ka spore tuh haaa...
umo pown da 63 tahun nie..cian papa...bekorban demi anak2 dye...(kene stop b4 cite sedih kua).

oke then...ape2 pown cik wanie mntak sgt kalian yang baek aty doakan kejayaan cik wanie k...
keep in touch!
murah rezki cik wanie..cik wanie blanje kwn2 blogger...hehehhehe


leganya da hbs present tadi..
ade sorang chef nie banyak tny la plak..
melalut2 da cik wanie jawab coz in english k..(da la ckp tunggang langgang cm dak sek ren..)
tapi apa2 pown alhamdulillah da settle..:)
tp blk je umah..cik wanie trus demam!
sekrg da kul 12 lbh baru oke sb da mkn ubt..u la la.....

banjir di ampang petang tadi!

hye2....assalamualaikum semua!

petang tadi hujan lebat sesangat siap kilat petir...
takotnye alahai...
cik wanie masa tuh kat gerai laksa makcik cik wanie btol2 didepan sekolah rendah kebangsaan ampang..
yang dekat masjid 2 la(bagi mereka yg dok ampang)
ngah duduk2..tibe2 semua pakat sebok..
upenye air sungai ampang da naik n da melimpah sampai ke jlan..
patot la moto n kete patah balik...
hebat x hebat la hujan n banjir tuh sampai tayar kete wira pon tenggelam...
xcaya...?

cik wanie da ciapkan pic utk korang tgok..ngee~~




sila zoom utk nampakan kete yg suku nampak itu

masjid pon banjir..aiyakkk

hamekkk....payong tgl separuh..huhu


nak wat cm ne kan..
air sungai melimpah2...
mungkin ade yg tersumbat kowt..

yang paling penting..
umah cik wanie x banjir...tp bocor je...(sadisss)

hahahhahah

k la all..ciao!
esok cik wanie de presentation kat S alam..
kena speakang wokkk..
wish me luck!

en tupai dah maty!

assalamualaikum!
semalam ade en tupai masok umah cik wanie...
nak suh dye kua...da tolong bukakkan pintu ag..
tapi dye kua kejap..pastu masok blk...
x sempat cik wanie nk tutup pintu!

pagi tadi mase bgon tdow...dye ade lagi...
main2 kat tepi tingkap...

tapi.....


masa cik wanie kua kul 11.30 tadi...

dye da maty!

kat depan umah cik wanie...
huwaaaaa....

x caye...?

nie buktinya...


nie bukan cik tikus yer...
tapi nie en tupai...

cian en tupai...=(
maty sudah kamo!

i ❤ to get that~!

assalamualaikum!

woahhh...xcted giler nak update blog malam nie...
nak taw sebab pe..
cik wanie dapat hadiah dari bestfren cik wanie merangkap rakan bisnes contact lens cik wanie iaitu cik tenten,..

cik wanie dapat ape...?











maceh tenten
lebiu!

13 may nie bufday tenten..
nak hadiah pe lak yer...?hurmmm...
thinking2...=)

benarkah OSAMA bin LADEN da meninggal...?

assalamualaikum..

bagi mereka yang tidak mengenali OSAMA bin LADEN..
meyh cik wanie nak kenalkan ckit...


Osama bin Mohammed bin Awad bin Laden

gempar pabila berita menyiarkan bahawa osama bin laden telah meninggal dunia di dalam salah satu letupan di pakistan...

benarkah..?

tapi...bukankah osama bin laden nie salah satu karakter yg dibina oleh sebuah negara...
kenapa ya cik wanie cakap begitu...

bagi mereka yang tidak faham apa cik wanie cakapkan nie...

jom tengok video nie dahulu..

video


sila tengok video ini hingga tamat yer..
baru la anda memahami akan persoalan yang cik wanie nyatakan...

dan jika benar OSAMA bin LADEN telah meninggal dunia..
sama2 la kita sedekahkan alfatihah agar rohnya dicucuri rahmat...aminnnn

hurm...dunia akhir zaman n pelbagai spekulasi yang terbentuk...

dunia di akhir zaman akan terlihat dimana perkara2 atau perbuatan yang bertentangan dengan ajaran islam akn diagung2kan manakala yang mengikut islam dan yang mempertahankan islam akan dihina,dicaci dan dilemparkan fitnah..

benarkah apa yang cik wanie katakan..?

semoga Allah memberikan hamba2Nya petunjuk....
insya-Allah!
Hak Milik Terpelihara Cik Tuan Tanah