❤my lovers❤

ckop2 la...fitnah itu ini..capekkk deyhh!!

assalamualaikum semua...


mari kita amek taw ape maksud fitnah itu...

kalimah Fitnah الفتنة dalam bahasa arab bermaksud: Ujian dan cubaan. Imam Ibnu Hajar berkata : Asal kepada makna fitnah adalah الإختبار (ujian) dan الإمتحان (ujian) Ibnu Manzur berkata: Al-Azhari dan lainnya berkata:


“Asal makna fitnah adalah الإبتلاء (cubaan), الإمتحان (Ujian) dan الإختبار (ujian).”



Adapun dari segi istilah ulama adalah seperti yang didefinasikan oleh Jurjani:



“Perkara yang dilakukan untuk mengetahui kebaikan atau keburukan sesuatu.”



FITNAH DALAM QURAN


Makna fitnah dalam Quran adala berbeza. Ianya seumpa berikut:



1. Fitnah bermaksud Syirik. 



Firman Allah :



والفتنة أشد من القتل



“Syirik lebih dahsyat dosanya daripada membunuh.” (191 : al-Baqarah)



وقاتلوهم حتى لا تكون فتنة



“Dan perangilah mereka supaya tidak berlakunya syirik.” (193 : al-Baqarah)



والفتنة اكبر من القتل



“dan Syirik lebih besar dosanya dari membunuh.” (217 : al-Baqarah)



2. Fitnah dengan makna ujian dan cobaan.



Firman Allah:



وفتناك فتونا



“Dan kami uji kamu (Nabi Musa) dengan pelbagai ujian yang besar.” (40 : Toha)



ولقد فتنا الذين من قبلهم 



“Dan sesungguhnya kami telah menguji ummat yang terdahulu.” (3 : al-Ankabut)



3. Fitnah bermaksud seksa 



Firman Allah:



إن الذين فتنوا المؤمنين والمؤمنات



“Sesungguhnya orang-orang yang menyeksa orang-orang beriman lelaki dan perempuan … “



Begitu juga makna fitnah pada ayat 10 surah al-Ankabut, ayat 14 surah az-Zariat dan ayat 110 surah an-Nahl.



4. Fitnah bermaksud dosa. 



Firman Allah:



ومنهم من يقول ائذن لي ولا تفتني ألا في الفتنة سقطوا



“Dan sebahagian mereka ada yang berkata “izinkanlah aku untuk tidak berperang dan janganlah menyebabkan aku berbuat dosa. Ketahuilah mereka telah terjebak dalam dosa (dengan tidak mahu pergi berperang).” (49 : at-Taubah)



5. Fitnah bermaksud kekufuran.



Firman Allah:



لقد ابنغوا الفتنة



“Sesungguhnya mereka inginkan kekufuran.” (48 : at-Taubah)



Begitu juga fitnah dalam ayat 7 surah Ali imran.



6. Fitnah bermaksud pembunuhan dan kebinasaan.



Firman Allah:



إن خفتم أن يفتنكم الذين كفروا



“Sekiranya kamu takut orang-orang kafir membunuh kamu.” (101 : an-Nisa)



Begitu juga fitnah pada ayat 83 surah Yunus.



7. Fitnah bermaksud berpaling dari jalan yang benar.



Firman Allah:



واحذرهم أن يفتنوك



“Dan berwaspadalah dari mereka yang hendak memesongkan kamu dari jalan kebenaran.” ( 49 : Maidah)



Begitu juga dalam ayat 73 surah al-Isra.



8. Fitnah bermaksud sesat.



Firman Allah :



ومن يرد الله فتنته



“Dan sesiapa yang Allah hendak menyesatkannya.” (41 : al-Maidah)



Begitu juga fitnah dalam ayat 162 surah as-Soffat.



9. Fitnah bermaksud alasan.



Firman Allah :



ثم لم تكن فتنتهم إلا أن قالوا والله ربنا ما كنا مشركين



“kemudian tidaklah ada alasan mereka melainkan mereka berkata “Demi Allah wahai tuhan kami, kami bukannya orang-orang musyrikin.” (23 : al-An’am)



Sebahgian tafsir menyatakan fitnah disini bermaksud jawapan.



10. Fitnah bermaksud gila



فستبصر ويبصرون بأيكم المفتون



“Maka kamu akan lihat hai Muhammad dan mereka akan lihat siapakah yang gila.” (6 : al-Qalam)



FITNAH DALAM HADIS



1. Fitnah bermaksud perselisihan dan peperangan



Nabi saw bersabda:



ستكون فتن القاعد فيها خير من القائم



“Akan berlaku perselisihan dan peperangan, orang yang melihatnya lebih baik dari orang yang menyebabkannya ia berlaku.” (Hr Bukhari dan Muslim)



2. Fitnah bermaksud ujian dan cubaan



Nabi saw bersabda:



فاتقوا الدنيا واتقوا النساء فإن أول فتنة بني إسرائيل كانت في النساء



“Maka hendaklah kamu berwaspada terhadap dunia dan waspada terhadap wanita, sesungguhnya fitnah yang mula2 menimpa bani Israel adalah wanita.” (Hr Muslim)



3. Fitnah bermaksud melalaikan dan melekakan.



Hadis Nabi saw:



وإن كان ليسمع بكاء الصبي فيخفف مخافة ان تفتن أمه



“Sekiranya baginda mendengar tangisan bayi, baginda akan meringankan solatnya kerana bimbang ibunya akan terleka dengan tangisan ibunya.” (Hr Bukhari)



4. Fitnah bermaksud penyeksaan dan pembunuhan



Nabi saw bersabda:



كان الرجل يفتن في دينه إما قتلوه وإما يعذبونه



“Dahulu seorang lelaki di seksa kerana mempertahankan agamanya, samada orang-orang kafir membunuhnya atau menyeksanya.” (Hr Bukhari)



5. Fitnah bermaksud berlaku kemungkaran dan kemaksiatan.



Nabi saw bersabda:



إذا أتاكم من ترضون خلقه ودينه فزوجوه إلا تكن فتنة في الأرض وفساد عريض



“Apabila datang seorang lelaki yang baik agama dan akhlaknya melamar anak mu maka hendaklah kamu kahwininya dengan anak mu. Kalau tidak, akan berlaku kemungkaran dan kerosakan yang besar di muka bumi.” (Hr Ibnu Majah)



6. Fitnah bermaksud memaksa untuk kembali kufur.



Nabi bersyair ketika menggali parit di peperangan khandak:



إن الأعداء قد بغوا علينا إذا أرادوا فتنة أبينا 



“Sesungguhnya musuh-musuh telah menganiaya kami. sekiranya mereka hendak memaksa kami kembali kufur, kami enggan. (Hr Bukhari dan Muslim)



7. Fitnah bermaksud menjauhkan dari agama



Nabi saw bersabda kepada Muaz ra:



يا معاذ أفتان أنت؟



“Wahai Muaz adakah engkau hendak menyebabkan manusia lari dari ajaran agamanya?” (Hr Bukhari dan Muslim)



Kesimpulan: Fitnah mempunyai pelbagai makna dan maksud di dalam Quran dan hadis Rasulullah saw. Orang melayu selalu menggunakan fitnah untuk makna tuduhan, sehinggakan mentafsirkan kalimah fitnah ayat berikut dengan tuduhan palsu, sedangkan maknanya adalah syirik:



والفتنة أشد من القتل



“Syirik lebih dahsyat dosanya daripada membunuh.” (191 : al-Baqarah)



Banyak di kalangan orang melayu termasuk ustaz2 yang mentafsirkan fitnah kepada tuduhan yang tidak benar. Sedangkan tidak ada fitnah yang bermaksud tuduhan dalam Quran, hadis dan bahasa arab. Ini satu pentafsiran mengikut hawa nafsu. Nabi saw bersabda:



من قال في القرأن برأيه أو بما لم يعلم فليتبوأ مقعده من النار



“Sesiapa yang berkata tentang quran dengan akal fikirannya atau apa yang dia tidak tahu ilmu tentangnya maka hendaklah menempati tempatnya di neraka.” (Hr Tirmizi)



Firman Allah swt:



أو تقولوا على الله ما لا تعلمون



“… Allah mengharamkan kamu bercakap tentang Allah apa yang kamu tidak tahu.” (33 : al-Araf)




maaf jika entry kali ini berbau politik..
tapi cik wanie ckup2 x tahan dgn fitnah yang dilemparkan bertubi2 ke atas DATO' Sri ANWAR IBRAHIM..
sekejap sal kes liwat...pastu skrg kes Video seks pula..lepas nie apa pula.?
mula2 kata lelaki di dalam video tuh dato' seri...kemudian kate bukan pulak...skrg kata ya pulak...
mana 1 nie...?
kalau betol la datuk sri tuh jahat sgt orgnye...
akan la dye juga tidak mempunyai akal fikiran yang diberikan Allah kepadanya..
akan la x boleh berfikir secara waras..1 kes x settle..akan nak buat 1 kes lagi kan2...?
contohnya :kalau kite ditgkp mencuri di sekolah n ditangkap oleh guru disiplin n masih dlm siasatan..akan dalam tempoh brape ary tuh kite nak g mencuri lagi kan...confem2 la org da mark kite...

cik wanie sgguh x fham...
cik wanie x berminat dalam politik...
tp bile cik wanie tgok kat tv n brite asyik persoalkan itu ini...
cik wanie mula berfikir...kenapa kes datuk sri anwar ini diperbesar2kan...
sedangkan lebih ramai ahli politik len menimbulkan kes2 lain dan mungkin lebih truk kan...
hanya Allah tahu segalanya...
orang yang menegakkan keadilan dalam negara n islam pasti diberi dugaan bertubi2 oleh Allah..
bukan dato sri anwar sahaja..bahkan Tuan Guru Nik Aziz juga pernah dberi ujian bertubi2 oleh Allah..
lebih banyak dugaan yang Allah berikan..bermakna Allah mengingati kita..btol kan..?

buat mereka yg tidak serik2 menimbulkan fitnah n sanggup buat apa sahaja...
berhentilah.....!kita hidup x menongkat langit..entah esok lusa..kita akan kembali kepadaNya..

smoga kebenaran akan terbukti...

owh ya...balasan Allah sekarang lebih laju dari TnG,SMART TAG and credit card taw...
kita buat orang...satu ary nnt Allah bagi balik kat kite..mungkin lagi truk..
so..berwaspada la...kita hdup bukan utk selamanya...:)

macam mana lah negara islam nak maju klo masih ade fitnah2 nie semua...hurmm


sekali lagi cik wanie nak ckp yang cik wanie x minat akan politik..cuma terfikir sejenak pasal nie..
bukti cik wanie x minat politik..cik wanie skrg da 22..still x daftar mengundi...ngee~~

2 comments:

zOeY zAu YaH said...

kdg2 tanpa disedari kita atau sesiapa saja dah memfitnah seseorg hanya melalui perbualan biasa..kita x sedar kan? =.="

redzwanie redzmann said...

@zOeY zAu YaH

tol tu zoey...
ckup2 la kan..
dunia da akhir zmn..hurmm

Hak Milik Terpelihara Cik Tuan Tanah